40 jaar Ford Fiesta: het is een feestje

Diep verscholen in de Belgische bossen ligt een bijzonder terrein waar eigenlijk iedereen die plezier heeft in autorijden een dagje zou moeten besteden. Tachtig kilometer perfect onderhouden asfalt, geen verkeersregels en geen snelheidslimiet: de droom van elke zelfverklaard coureur. De Lommel Proving Grounds is dé plek waar alle auto’s van Ford worden getest, afgesteld en verbeterd.

dsc_7782

Normaal gesproken strikt verboden voor publiek wegens alle nieuwe (nog) geheime modellen die er rondrijden, maar voor Fresh Gadgets werd er een uitzondering gemaakt ter ere van de veertigste verjaardag van de Ford Fiesta. Voor een dag was het testterrein van ons en kregen we de gelegenheid om alle generaties Ford Fiesta, van het eerste model uit 1976 tot de nieuwe Fiesta ST200, eens flink aan de tand te voelen.

dsc_7796

Hoewel het model Fiesta al vier decennia dezelfde naam draagt is het model anno nu eigenlijk niet te vergelijken met het oorspronkelijke groene monster uit 1976. Oké, ze hebben allebei vier wielen, een schakelpook en een stuur – maar daar houden de overeenkomsten ongeveer op. Het meest treffend werd de ontwikkeling beschreven door een Britse techneut van Ford: vroeger was jij het slimste onderdeel van de auto. Pompend remmen vanwege de afwezigheid van ABS, jezelf met een wegenkaart op het stuur naar een bestemming navigeren en ga zo maar verder.

untitled-22

Bij de nieuwste Fiesta, de ST200, geldt dat natuurlijk niet meer. Eigenlijk is de auto slechts gefocust op één ding: jou zo hard mogelijk en met een zo’n groot mogelijke glimlach van bocht tot bocht te laten rijden. Met 200 pk onder je rechtervoet en een topsnelheid van 230 kilometer per uur zul je vaak je best moeten doen om niet meteen overal te gaan scheuren.

dsc_7824

De zes miljoen testkilometers die er jaarlijks door zo’n 170 testcoureurs op de Lommel Proving Grounds worden afgelegd hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen. Wij wisten al dat Ford’s prima rijdersauto’s zijn, wat met de komst van de Ford Fiesta ST200 nog eens wordt onderstreept. De vooruitgang maakt autorijden makkelijker en veiliger, maar vooral veel leuker.

Volgende bericht: De fascinerende manier waarop robots veertjes maken