Een weekje met de Infiniti Q30

Auto’s en technologie zijn intrinsiek met elkaar verbonden: een gemiddelde auto is inmiddels veranderd in een rijdende computer. Met het oog op de toekomst, en dan specifiek op de technologische ontwikkelingen die auto’s bijna geheel autonoom gaan laten rijden, verruilde ik mijn eigen (behoorlijk analoge) Peugeot voor een week met een Infiniti Q30.

infinity-q30-3

De geleverde auto was een 2.2 diesel met vierwielaandrijving, waarbij zo goed als alle leverbare opties waren aangevinkt: dikke wielen, een panoramadak, het Premium Tech pakket voor de comfortverhogende zaken en een vernuftig veiligheidspakket. Dodehoeksensoren geven met lampjes bij de buitenspiegels aan of er een auto schuin achter je rijdt, en indien dat het geval is krijg je een geluidsignaal als je toch van baan wisselt. Maak je het helemaal bont en blijf je van richting veranderen, dan grijpt de auto zelf in. Dat laatste heb ik overigens niet uitgeprobeerd: al heeft Infiniti nog zoveel vertrouwen in het systeem, ik ga het lot niet tarten.

infinity-q30-2

Verder zorgt een systeem ervoor dat er een waarschuwing klinkt als je even niet oplet en de afstand tussen jou en je voorligger te klein wordt. Indien je vervolgens niet zelf ingrijpt, doet de auto dat voor je. In de praktijk werkt dat echter niet altijd even lekker: de auto houdt zich tijdens het rijden met de Intelligent Cruise Control strak aan de twee seconde afstandsregel. Op de snelweg is dat ongeveer 50 meter, en op ons drukke verkeersnet is die ruimte simpelweg bijna nooit voorhanden. Het resultaat: je blijft onnodig veel op de linker baan rijden om te voorkomen dat de auto zelf vaart mindert. Dus zie je een moderne leasebak plakken op de linkerbaan, dan weet je voortaan hoe dat komt.

infinity-q30

De totaalprijs van de ter beschikking gestelde auto kwam uit op 59.610 euro met een bijtelling van 25%, voor de Nederlandse markt wel wat gortig. Een interessantere aanbieding is dan de 1.5 liter diesel in Business uitvoering: minder rap maar wel bijna net zo compleet, en bovendien met een prijs van 34.840 euro en 21% bijtelling fiscaal een stuk zinniger.

Volgende bericht: GoBone: het hondenspeeltje voor drukke baasjes