We gingen naar Spanje met een Ford Mondeo

Na weer een jaar vol genoegen berichten voor jullie te hebben geschreven, hebben wij onszelf getrakteerd op een vakantie naar het zonnige zuiden. De Noord-Spaanse kust om precies te zijn, op zo’n 1.400 kilometer afstand van ons eigen landje. In eerste instantie was het plan om met onze eigen beschaafde automobiel te vertrekken, totdat Ford Nederland ons meldde dat ze een nagelnieuwe Mondeo hadden klaargezet, met de vraag of wij ‘m tijdens de vakantie wilden beoordelen op z’n vernuftige technologieën.

DSC_7480

De Ford Mondeo is voorzien van het nieuwste wat Ford te bieden heeft op het gebied van veiligheid, en onze Fresh Gadgets vakantie-Mondeo was dankzij de aanwezigheid van wat comfortverhogende opties helemaal compleet.

Tijdens een vroeg vertrek op een koude ochtend in Nederland is de auto in ieder geval de ideale plek om wakker te worden. De verwarmde stoelen met massagefuctie (gelijk de duurste optie à 3.100 euro) zorgen voor een goed begin van de dag. De zetels zijn op alle mogelijke manieren elektrisch af te stellen, zodat het uiteindelijk voelt alsof ze je omarmen. Druk je op dat ene ronde knopje aan de zijkant van je stoel, dan wordt je ook nog beloond met een aangename massage. Verwacht niet de liefde en aandacht die je krijgt in een massagesalon, maar het helpt wel om in veertien uur aan één stuk door te kunnen knallen, zonder je bij aankomst als een houten standbeeld te voelen.

DSC_7462

Naarmate we verder naar het zuiden rijden begint de temperatuur te stijgen. Dit mag de pret niet drukken, want voor zowel de bestuurder als de passagier is er een mengpaneel aan warmte- en koudeknoppen beschikbaar die ze voor hun gedeelte van de auto de gewenste temperatuur laat afstellen. Tip: laat je medereiziger smelten door zijn stoel ongemerkt op de sauna-stand te zetten. Overigens kan je de stoel ook ventileren met gekoelde lucht: ik kan je vertellen, dat is aangenaam in combinatie met een luchtige zwembroek.

Bij aankomst op de camping nabij San Sebastian verschuilt zich achter een met de afstandsbediening te openen achterklep onze enorme vakantie-uitrusting: drie tenten en weekendtassen van drie man, plus een kampeeruitrusting waar je u tegen zegt. Kamperen is gezellig, maar ik vertik het om op de grond te zitten en op een houtje te bijten. Dus: volledige kookuitrusting, twee tafels, stoelen en een extra luchtbedje om onder een boom in de schaduw te liggen. Noem jij het op, wij hadden het mee. Dat zegt denk ik voldoende over het laadvermogen van de Mondeo. En dan te bedenken dat er ook nog een surfplank van twee meter lang inpast.

DSC_7576

Tijdens de reis en de kleine ritjes rondom het surfersstadje waar we verbleven nam de auto taken van de bestuurder over, zodat deze zich enkel op de weg hoefde te focussen. Borden werden gelezen, dode hoeken aangegeven en parkeren was een fluitje van een cent met camera’s voor- en achterop de auto. Druk je op een knop naast de schakelpook met daarop een stuurtje en de letter P, dan doet de Mondeo dat laatste ook nog eens geheel autonoom. Jij hoeft alleen maar langzaam achteruit te rijden, terwijl de Ford zichzelf netjes een parkeerplek instuurt.

Functies als de dodehoeksensor en de Lane Keeping Aid, die je via trillingen in het stuur laat weten dat je de wegmarkering bijna overschrijdt, zijn voor mij vooral een gadget: je moet immers altijd zelf goed opletten en over je schouder kijken als je van richting verandert. De dodehoeksensor is overigens wel zo prettig als je de auto dusdanig volstouwt met spullen dat het raam rechtsachter niet meer zichtbaar is.

DSC_7467

Op onze terugreis waren de avonduren goed te overbruggen: de stevige bas van de muziek zorgde voor wat extra energie voor de laatste kilometers. Opvallend waren de adaptieve LED koplampen die naar eigen inzicht de lichtbundel aanpassen aan de situatie op de weg. Op de snelweg een bundel licht van wat wel leek 200 meter voor de auto (ik wist niet wat ik meemaakte), automatisch groot licht op de donkere binnenwegen, waarbij de linker lichtbundel wordt verminderd indien er een tegenligger aankomt, en een zeer brede lichtbundel voor in de kleine straten.

Om het verschil met ouderwetse halogeenverlichting even te laten zien heb ik achtereenvolgens met de Ford en daarna mijn eigen auto een route gereden. Het filmpje hieronder toont de auto’s naast elkaar. Als er één technologie is die echt bijdraagt aan de veiligheid op de weg is het wel de adaptieve LED verlichting.

Na in totaal 2.800 kilometer te hebben gereden kan ik een opgave van het realistische verbruik van de 1.5 EcoBoost benzinemotor geven: met 95% van de kilometers met 135 km/u op de cruisecontrol en enkele kleine ritjes naar de supermarkt kwam het verbruik op 1 liter op 11,5 kilometer. Zeker niet zuinig, maar ook geen schande voor zo’n zware auto vol bepakking en drie passagiers. De door ons gereden versie kostte dankzij alle aangevinkte opties en de Titanium uitrusting zo’n 48.000 euro. Kies je voor het iets minder extreme Business Pack, dan heb je voor net geen 40.000 euro een bijna zo complete auto staan.

DSC_7567

Volgende bericht: Een kijkje in een tennisballenfabriek