Het is geen geheim dat de veel mensen tegenwoordig voor een refurbished toestel kiezen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de prijs: een refurbished toestel scheelt qua aanschafkosten aanzienlijk ten opzichte van een nieuw toestel. Zo kan het prijsverschil tussen een refurbished iPhone X en een nieuwe iPhone X oplopen tot wel 50%.
Een andere reden voor het kiezen van een refurbished toestel boven een nieuw toestel is dat de meeste mensen steeds milieubewuster worden. Bij de keuze voor een refurbished toestel hoeft er geen nieuwe smartphone te worden geproduceerd, waardoor schaarse grondstoffen bespaard blijven. Klinkt allemaal goed, maar waar komen deze refurbished toestellen eigenlijk vandaan?
Refurbished toestellen zijn meestal toestellen die gebruikt zijn, maar om verschillende redenen terug zijn gebracht. Een van de redenen voor het retourneren van deze toestellen is dat ze afkomstig zijn uit het bedrijfsleven en vaak een lange tijd niet tot weinig worden gebruikt. Deze toestellen worden dan teruggebracht bij de winkel of fabrikant, om opgekocht, gecontroleerd en opgeknapt te worden.
Een andere reden is dat iemand een nieuw toestel heeft uitgekozen en zijn of haar oude exemplaar heeft ingeruild. Deze toestellen worden ook opgekocht en opgeknapt, voordat deze weer voor de verkoop beschikbaar worden gesteld. Zo wordt er weer een tweede leven gegeven aan je oude toestel. Tenslotte komt het voor dat iemand om een bepaalde reden af ziet van zijn bestelling en een toestel binnen 30 dagen na aankoop retourneert.
Belangrijk om te weten is dat alle gebruikte toestellen door een uitgebreid controleproces gaan. Toestellen worden op meer dan 50 verschillende punten gecontroleerd. Indien er iets mis is met een onderdeel, wordt het vervangen door een nieuw exemplaar. Zo weet je dat de kwaliteit uitstekend is, maar het heeft ook tot gevolg dat de meeste aanbieders twee jaar garantie bieden.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FixjeiPhone.nl.