E-bikes zijn er inmiddels in vele soorten en maten: van basic modellen met een niet al te grote actieradius en een doorsnee ontwerp, tot zeer luxe exemplaren met een fors bereik en een uiterlijk waarvan je stil kunt worden. Los van het bereik en de looks zijn er verschillende andere factoren die de prijs-kwaliteit verhouding van een e-bike kunnen beïnvloeden.
Comfort en kwaliteit
Een belangrijke bezuiniging wordt door de producent van een goedkope elektrische fiets vaak gevonden in een verminderd rijcomfort. Denk bijvoorbeeld aan de afwezigheid van vering op de voorvork of het zadel. Ook wordt er vaak bespaard op de accu: het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat je een accu uit een restpartij ontvangt. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit en zorgt voor meer kans op (kostbare) reparaties. Hetzelfde geldt voor de gebruikte onderdelen: in het goedkopere segment zijn ze minder duurzaam, met extra onderhoudsbeurten als resultaat.
Type motor en sensoren
E-bikes in het lagere segment zijn over het algemeen voorzien van een voorwielmotor, terwijl duurdere exemplaren beschikken over een middenmotor of een achterwielmotor. Zo’n voorwielmotor werkt prima, maar heeft ook enkele nadelen. Zo heb je het gevoel dat je vooruit getrokken wordt, terwijl een middenmotor of achterwielmotor een natuurlijkere ervaring geeft. Ook het type sensoren op een e-bike is van belang: zo heeft een voorwielmotor vaak een een bewegingssensor die kracht gaat leveren als je ook maar heel licht trapt. De middenmotor maakt meestal gebruik van een krachtsensor, zodat de hoeveelheid ondersteuning afhankelijk kan zijn van hoe hard je trapt. Tenslotte is het vermogen van de motor relevant: bij sommige goedkopere elektrische fietsen kom je vrij lastig een heuvel op.
Prijzen
Een goedkope elektrische fiets is al beschikbaar voor prijzen vanaf 1.000 euro, soms in een goede aanbieding zelfs voor nog minder. Wat betreft het middensegment moet je toch wel denken aan fietsen met prijskaartjes tussen de 2.000 en 3.000 euro. Als je flink de portemonnee wilt trekken kan dat natuurlijk ook: er zijn zelfs elektrische fietsen die een aantal tienduizend euro kosten, met over-de-top snufjes als een topsnelheid van meer dan 100 kilometer per uur of een frame van koolstofvezel.