De nieuwe vlaggenschip-smartphones van grote fabrikanten worden steeds prijziger, terwijl de kwaliteit en levensduur van smartphones de afgelopen jaren met flinke sprongen is toegenomen. Dit leidt ertoe dat mensen steeds vaker geneigd zijn om een refurbished toestel aan te schaffen en er dan ook steeds meer aanbieders van dergelijke toestellen zijn.
Deze concurrentie komt de kwaliteit ten goede: refurbished toestellen zijn over het algemeen zo goed als nieuw. Vaak betreffen het apparaten die direct na bestelling zijn geretourneerd, of maar kort zijn gebruikt en zijn ingeruild. Vervolgens worden ze grondig gecontroleerd en eventuele technische mankementen verholpen: zo wordt er een nieuwe batterij geplaatst of een ander onderdeel vervangen.
Tenslotte wordt het toestel volledig gereinigd en in de verkoop gedaan. Goede aanbieders geven vervolgens een flinke periode garantie, dus de consument kan gewoon met goed vertrouwen met zijn nieuwe toestel aan de slag. De gemiddelde refurbished winkel biedt zo’n 12 maanden garantie, maar dat loopt ook op tot 24 maanden.
Het grote voordeel van een een refurbished iPhone of een Samsung zit ‘m natuurlijk in de prijs: je betaalt al gauw een paar honderd euro minder dan voor een nieuwe smartphone. Ook op milieugebied is het winst: er hoeft immers geen nieuw toestel te worden geproduceerd, dus onze planeet wordt met een aanschaf aanzienlijk minder belast. Al met al genoeg redenen die duidelijk maken waarom de verkoop van refurbished toestellen een uitstekend idee is.
Dit opdracht werd geschreven in opdracht van Rephone.